Kilimanjaro-Mount Kenya

van dag tot dag

Dag 1 vertrek Amsterdam naar Mombasa

Dag 2 aankomst Mombasa

Je wordt in Mombasa van het vliegveld opgehaald door een gids van Motorsafaris waarmee je (ca. 2 uur) naar Sawa Sawa Beach House in Msambweni gaat.  Relaxen met een hapje en een drankje aan het strand of bij het zwembad. ‘s Middags eerste proefrit langs de kust.

Dag 3 Kikoneni,  Ukunda en Diani Beach.   ca. 50 km. asfalt en 60 km. off-road

Kennismaken met Msambweni, dorpswandeling en ‘s middags gaan we op de motor via Kikoneni naar Ukunda, een groot levendig dorp waar we een wandeling maken langs de markten en de talloze shops en café’s.  Lunch in Diani Beach en gelegenheid inkopen te doen in een echte supermarkt. Na 90 km. zijn we op tijd weer terug voor zwemmen en relaxen.

Dag 4 Msambweni – Soni 290 km.   150 km. asfalt en 140 km. gravel,

Ontbijt bij zonsopgang, we vertrekken om 7 uur . Na 65 km. over slecht asfalt bereiken we de grens Kenia-Tanzania. De papierwinkel bij de grens met Tanzania kost zeker een uur. Gelukkig is er altijd van alles te zien. Kort na de grens rijden we bush in.  Mooie wegen langs oude dorpjes en akkers.  Lunch onderweg in een lokaal “restaurant”   We overnachten na 290 km. afwisselende wegen in Soni op 1300 meter hoogte.

Dag 5 Soni - Moshi 280 km.   200km. asfalt en 80 km. off-road

Op weg naar de Kilimanjaro. Eerst nog een mooi traject door de Usambara Mountains. Die Mountains verlaten we langs een steile afdaling met mooie vergezichten. Beneden wacht de hete savanne. Lunch in een lokaal restarantje en dan nog 200 km. warm asfalt. We overnachten in Moshi, een mooi stadje met zelfs een paar restaurants.

Dag 6 Moshi - Amboseli 210 km.    130 km. asfalt en 80 km. off-road

Vandaag de Kilimanjaro rond, de 5895 meter hoge Kili steeds rechts van ons.

We bezoeken het station in Moshi en drinken superverse koffie in de Coffee Union.

Nog 50 kilometer asfalt en we rijden in de droge savanne waar Maasai hun koeien het laatste gras laten opeten. Aan de noordzijde verandert het landschap langzaam in graanvelden en grote akkers. We stijgen verder en komen in naaldbossen op 2100 meter hoogte.  Als de weg weer asfalt is geworden komen we bij de grens met Kenia waar we bij Tarakea naar Kenia terugkeren. Hier nog mooiwe zicht op de Kilimanjaro.

Dag 7 Amboseli National Park

Deze dag is gereserveerd voor wie een bezoek aan Amboseli National Park wil brengen.  Dat betekent vroeg uit de veren want de Kilimanjaro en het wild zie je het best in de vroege ochtend. Olifanten, zebra’s, leeuwen en nog veel meer, prachtige natuur met geweldige fotomomenten en de imposante Kilimanjaro op de achtergrond.

Dag 8 Amboseli - Machakos 200 km.   150 km. asfalt en 50 km. off-road

Lange weg door de savanne’s. Het kan hier heet worden. Daarom vertrekken we vroeg. Nadat we bij de Highway Emali hebben bereikt wordt het landschap weer groener. Machakos is een leuk provinciestadje met aardige mensen. Hier draait de economie op volle toeren

Dag 9 Machakos - Naivasha 175 km asfalt

Vandaag rijden we ten noorden van Nairobi de “Western Highlands” binnen. Koffie- en theeplantages, veel mensen en veel activiteiten. We riden op 2500 meter hoogte wanneer we de ‘Rift Valley’ voor ons zien. Een enorme diepte en onderin ligt Lake Naivasha. Hier overnachten we aan het meer met Nijpaarden.

Dag 10 Naivasha- Nyahururu 140 km.   110 km. asfalt 40 km. gravel

Vandaag door de Aberdares, uitgestrekte bossen met veel regenval. We overnachten vlakbij Tomson Falls in een koloniale lodge.

Dag 11 Nyahururu-Nyeri 105 km. asfalt

Een rit grotendeels door agrarisch gebied. Ananasplantages zo ver als je kunt kijken. Hier wordt van alles verbouwd.In Nyeri dineren we ‘s avonds in het deftige, koloniale Outspan hotel.

Dag 12 Nyeri - Isiolo  140 km. asfalt

De reden om naar Isiolo te gaan is niet dat het stadje zo mooi is. In feite is het een straat met winkels en een verzameling rommelige huisjes er om heen. De reden dat we er heen gaan is om te zien dat de bewoonde werleld hier ophoudt. De woestijn en de nomaden nemen het over. Verder reizen naar het noorden kan alleen in konvooien met militairen. Toyota Landcruisers, vrachtwagens en kamelen

zijn het transportmiddel. En er is een mooie moskee.

Dag 13 Isiolo - Kamweti 195 km. asfalt

Weer richting zuid passeren we de evenaar voor de tweede keer. We rijden door vruchtbaar gebied met veel dorpen. Mount Kenya is steeds rechts van ons maar vaak in de wolken. De lodge bij Kamweti is eenvoudig maar bijzonder. Maak een wandeling naar de waterval!

Dag 14 Kamweti - Wote 255 km. asfalt

Mooie tocht door heuvelachtige landschap, stuwmeer, veel vergezichten en prima asfalt.

Helaas is Wote niets bijzonders. Vergelijk het met Oost-Groningen...

Dag 15 Wote - Wundanyi 270 km. asfalt

Langzaam dalen we tot we de Nairobi-Mombasa highway bereiken. Deze volgen we dwars door Tsavo National Park tot Voi waar we rechtsaf richting Taita Hills gaan. De weg gaat de heuvels in tot Wundanyi, een klein stadje waar alle wegen van de Taita Hills samenkomen.

Dag 16 Wundanyi - Rukanga 50 km.   20 km. asfalt en 30 km. off-road

Als het weer het toelaat maken we in de ochtend een tocht van ca. 35 km. in de Taita Hills. Steile paden met versleten asfalt. Na de lunch gaan we naar beneden door grote  sisalplantages. Na de plantages begint de bush, bossen waar olifanten en ander wild nog vrij rondloopt. We komen in Rukanga waar we overnachten in “bush houses” Kampvuur onder de schitterende sterrenhemel met de geluiden van de Afrikaanse nacht.

Dag 17 Rukanga-Mombasa  170 km.    100 km. asfalt en 70 km. off-road

Er zijn veel wegen die naar Mombasa leiden. We zullen een stuk snelweg moeten nemen om in de stad tekomen. Eerst nog een aantrekkelijk stuk off-road met kans op dieren onderweg. Afhankelijk van de route die we kiezen zijn we in de middag in Mombasa. Heel wat anders weer als de bush waar we zojuist uit komen. Diner met zicht op de Oceaan.

Dag 18 Mombasa- Msambweni

De ochtend na het ontbijt staat de gids al te wachten en maken we een interessante wandeling door de oude stad. We lunchen nog in de stad en dan vertrekken we naar de ‘Southcoast’. Met de pont oversteken en dan nog 50 km. naar Sawasawabeachhouse waar het zwembad en het koude bier staat te wachten.

Dag 19 en 20 relaxen of excursie

Twee dagen om te genieten van een luie dag aan het strand en zwembad.

Of een snorkel-safari in Wasini National Park

Dag 21 Msambweni-Europa vertrek naar vliegveld

Dag 22 Aankomst Amsterdam

wijzigingen in de route voorbehouden